Kijkje achter de schermen bij de bereikbaarheidsdienst
Veilig Thuis is telefonisch 24/7 bereikbaar, want ook buiten kantoortijden kan er ernstig huiselijk geweld plaatsvinden. Collega’s van de bereikbaarheidsdienst kunnen dan gebeld worden om eerste veiligheid te bieden aan mensen die in acuut gevaar zijn. In dit kijkje achter de schermen vertelt Akila over de verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken en de samenwerking met ketenpartners.
Collega’s die bereikbaarheidsdiensten draaien, nemen na 17.00 uur en in het weekend de spoedmeldingen aan. Het gaat vaak om meldingen van de politie, ziekenhuizen of particulieren over situaties waarin direct ingrijpen nodig is, zoals ernstig huiselijk geweld, kindermishandeling of onverklaarbaar letsel bij kinderen. Deze procesregisseur heeft op dat moment een coördinerende rol in het aansturen van het proces. Akila vertelt: “Ik beoordeel telefonisch de urgentie en schakel indien nodig partners in.”
Spoed of niet?
Wanneer iemand buiten kantoortijden belt met Veilig Thuis, beoordeelt de collega die bereikbaarheidsdienst heeft of iets echt spoed is of dat het kan wachten op de volgende werkdag. Dit vraagt ervaring, goed luisteren en doorvragen om de balans te maken: nú acties uitzetten of wachten tot de volgende werkdag? Spoed betekent dat er op dat moment direct gevaar dreigt. Bijvoorbeeld wanneer de politie belt omdat ze ter plaatse zijn bij een gezin waar ernstig huiselijk geweld plaatsvindt, of als een kind met letsel in het ziekenhuis ligt. “Minderjarigen die zelf bellen met Veilig Thuis worden altijd gehoord door de procesregisseur, ongeacht of er sprake is van een crisissituatie. Bij een crisissituatie schakelt de procesregisseur direct met het Crisisinterventieteam (CIT) van de Jeugdbescherming. Daarnaast kan de procesregisseur contact opnemen met een vertrouwensarts als er sprake is van letsel en bij ernstig huiselijk geweld of een plaatsing in de opvang met een gedragswetenschapper.”
Toch zijn er ook veel telefoontjes die voor de melder zelf heel dringend voelen, maar niet per se spoed zijn. Akila vertelt: “We worden soms laat in de avond gebeld door een ouder over een omgangsregeling, omdat het kind te laat thuis is gebracht door de andere ouder. Of omdat iemand direct duidelijkheid wil over een brief die ze van ons hebben ontvangen. Ik kan mij voorstellen dat je van zo’n moment kan schrikken en dat je gelijk contact wil, maar er is op dat moment niet iemand in direct gevaar. Ik informeer de beller dan dat hij of zij tijdens kantooruren hierover kan terugbellen en dat de telefoon buiten kantooruren alleen bedoeld is voor spoedsituaties.”
Lees meer over de berijkbaarheidsdienst of bekijk een van andere andere kijkjes.

 
                            
 
                            